fredag 1 juli 2022

Carita Wikström-Zetterström

Då har ett nytt Rotary år startat.

Den 13 juni på lunchmötet genomfördes det traditionella presidentskiftet. Ingemar Persson (President för rotaryåret 2021-2022) lämnade över till mig Carita Wikström (nu President för Rotaryåret 2022-2023).

Vi kommer i Alingsås-Nolhaga Rotaryklubb att träffas på våra lunchmöten i den vanliga lokalen på Grand Hotel varje helgfri måndag. Program finns publicerat på klubbens hemsida. Vi är ett yrkesnätverk som nu vill växa. Förhoppningsvis under det här året hoppas jag att vi kan träffas utan avbrott för saker som händer i världen som vi inte kan påverka. Vi har under pandemin ofta tappat det fysiska mötet som faktiskt är mycket viktigt för oss människor. Vi har lärt oss det digitala mötet som har vuxit starkt och blivit till god hjälp att tjäna tid och avstånd.  En satsning för klubbens medlemmar är att prioritera klubbens måndagsmöten i er kalender så att vi blir fler deltagare vid varje möte. Bjud in gäster till varje tillfälle. Då blir vi mer öppna och kan visa vad vi gör. Fler gäster innebär fler medlemmar så att vi kan bli en större och starkare Alingsås-Nolhaga Rotaryklubb. Vi har över olika yrkesgrupper en fin gemenskap som är positiv och berikande. Detta vill vi gärna dela med oss av till fler nya medlemmar.

Det här året har vi en utbytesstudent som heter Yuna från Japan. Hon kommer att delta på måndagsmöten cirka en gång i månaden. Innan hon åker tillbaka till Japan kommer hon också att berätta om sin vistelse här.

Jenny Nilsson är hennes kontaktperson men vi i klubben tar gemensamt hand om Yuna. Vi kan ta med henne på olika engagerande och lärorika aktiviteter som vi kan erbjuda under året. Skolgången blir i Herrljunga.

Tid har alla ont om. Därför är det viktigt att vi delar på klubbens arbete. Arbetet med program till exempel är en grupp klubbmedlemmar som hjälper varandra. Här får vi fortsätta att utveckla vår struktur och samarbetet inom klubben. För man kan alltid bli bättre.

Ingemar Persson är nu Past President under det kommande året. Jag tacksam för det goda samarbete Ingemar och  jag haft under våra gemensamma år i styrelsen.

Under mitt president-år kommer jag att ta hjälp av Ingemar med en hel del uppgifter för att få en kontinuitet i klubbens administrativa struktur. Detta innebär bl.a. utskick av mail som information inför varje lunchmöte och många andra uppgifter för att vi skall kunna fokusera vidare på de frågor som vi prioriterar i klubben som t.ex. fortsatt ökning av medlemsantalet, fler aktiva funktionärer, ökad kunskap om Rotary i klubben etc.

Vi har även kunnat föra vidare denna samarbetsambition till Inkommande President Tomas Ahlberg som nu samarbetar med Cecilia Dimmenäs med programarbetet.

Engagemang är roligt och jag ser fram att under mitt president år samarbeta med fler klubbkompisar i Alingsås-Nolhaga Rotaryklubb inom olika områden

Hälsningar

Carita Wikström-Zetterström

"Presidentbrev nr 1. 22-23 för Rotaryåret 2022-2023 i Alingsås-Nolhaga Rotaryklubb"